DOMEINNAMEN E-MAILADRESSEN WEBHOSTING

VRAAG & ANTWOORD

E-MAILS KOMEN NIET AAN, AFZENDER HEEFT ZE WEL VERZONDEN

Wat te doen als een e-mailbericht wel is verzonden, maar niet is afgeleverd in uw mailbox?

De server die het e-mailbericht bij ons heeft aangeboden staat op een zwarte lijst
Indien de partij die de e-mail bij ons aanbiedt op een zwarte lijst staat, bijv. omdat deze in het verleden heel veel spam heeft verstuurd, dan zal het bericht direct geweigerd worden en moet de afzender het bericht terug krijgen met de reden van weigeren. Hierin staat vermeld welke blacklist er is toegepast zodat de afzender de gebruikte e-mailprovider kan inlichten waarop zij vervolgens een aanvraag tot de-listing kan doen bij de betreffende blacklist provider.

De afzender maakt gebruik van een SPF record
Om te voorkomen dat iedereen ter wereld e-mails kan versturen namens een domeinnaam kan men gebruik maken van het zogeheten SPF record welke je aantreft in de DNS records van een domeinnaam. Dit is een stukje tekst met daarin opgegeven welke servers er e-mail mogen aanbieden namens die domeinnaam.

Zodra een server e-mail bij ons aanbiedt, vragen we het SPF record op van de afzender. Er zijn nu meerdere opties mogelijk:

Bij bovenstaande situaties komt het bericht in de spambox of krijgt de afzender een notificatie dat het bericht niet afgeleverd kon worden met de reden waarom. In uitzonderlijke gevallen is er van beide geen sprake. Dit is als het bericht wel door de bovengenoemde controles is gekomen, maar bijv. een virus bevat.


< Terug naar het overzicht